Hari Yang Diharamkan Berpuasa
1. Hari Syak
Hari Syak jatuh pada hari ke 30 bulan Syaaban yang mana pada ketika itu adalah haram puasa bagi setiap umat Islam.
Ini adalah kerana, pada hari tersebut anak bulan masih tidak kelihatan. Maka ia masih diragui samada ia merupakan hari terakhir bulan Syaaban atau sudah masuk hari pertama bulan Ramadhan.
2. Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha
Dari Abu Hurairah RA, katanya:
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ نَهَى عَنْ صِيَامِ يَوْمَيْنِ يَوْمِ الْأَضْحَى وَيَوْمِ الْفِطْرِ
“Rasulullah SAW melarang puasa dua hari kebesaran iaitu pada Hari Raya Aidiladha (10 Zulhijjah) dan pada hari Aidilfitri (1 Syawal).” – (Hadis Riwayat Muslim)
Para ulama telah bersepakat bahawa larangan atau haram puasa pada dua hari kebesaran dalam Islam dengan alasan apa pun sama ada berpuasa kerana nazar, puasa sunat dan kafarrah.
3. Hari-hari tasyrik
Haram hukumnya bagi ummat Islam berpuasa pada Hari Tasyrik. Hari tersebut jatuh pada 11, 12, dan 13 Zulhijjah mengikut Kalender Hijrah yang merupakan tiga hari selepas Hari Raya Aidiladha.
Larangan berpuasa pada Hari Tasyrik disampaikan Rasulullah SAW seperti yang diriwayatkan oleh Sahih Muslim:
“Hari-hari Tasyrik adalah hari makan dan minum.” – (Hadis Riwayat Muslim, no 1141)
4. Puasa sunat seorang isteri tanpa izin suaminya
Seorang isteri wajib hukumnya meminta izin suaminya terlebih dahulu apabila hendak melakukan puasa ganti atau puasa sunat sekiranya suami berada di rumah.
Hal ini kerana isteri wajib bagi memenuhi hak bagi suaminya. Ini sepertimana yang dijelaskan oleh Imam Ibnu Hajar al-Haithami di dalam kitabnya:
وَيَحْرُمُ عَلَى الزَّوْجَةِ أَنْ تَصُومَ تَطَوُّعًا أَوْ قَضَاءً مُوَسَّعًا وَزَوْجُهَا حَاضِرٌ إلَّا بِإِذْنِهِ أَوْ عَلِمَ رِضَاهُ
Maksudnya: “Dan diharamkan ke atas seorang isteri untuk berpuasa sunat atau puasa qadha’ sekiranya tempoh menggantikannya masih berpanjangan dan suaminya datang kepadanya melainkan dengan keizinan suaminya atau dia mengetahui suami meredhainya berpuasa.” – (Tuhfah al-Muhtaj fi Syarh al-Minhaj, 3/461)